România trebuie să-l aleagă dintre trei tipuri de avioane de luptă F16 (SUA), Gripen (Suedia) şi Eurofighter Typhoon (consorţiu european) pe acela cu care se va echipa Armata Română în următoarea perioadă. Piloţii militari români care au zburat cu aparatele de luptă intrate în competiţia pentru dotarea armatei române descriu experienţele pe care le-au avut. Sursa: Călin Hera
Un înalt oficial al Ministerului Apărării Naţionale mărturisea, într-o discuţie pe care am purtat-o în urmă cu câteva zile, că decizia privind achiziţionarea avioanelor de luptă pentru dotarea Armatei Române va ţine cont de elemente atât economice, cât şi politice. Performanţele celor trei tipuri de avioane dintre care va trebui să aleagă Guvernul României (F16 - american, Gripen - suedez, sau Eurofighter - produs de un consorţiu european) sunt excelente şi asemă- nătoare, fiecare având deopotrivă avantaje şi dezavantaje.
Ministrul Teodor Meleşcanu declara că se va ţine cont de preţ, atât de cel de achiziţie, cât şi de cel care priveşte „costurile totale pentru următorii 20-30 de ani, perioada de exploatare a unui astfel de avion“. De asemenea, spune ministrul, guvernul e preocupat ca „industria naţională de apărare să fie implicată cât mai mult posibil în contractele militare“.
Deocamdată, avioanele americane par să fie cu un pas înainte, după ce, zilele trecute, Pentagonul a informat Congresul SUA cu privire la posibilitatea de a-i vinde României 24 de avioane de luptă noi produse de Lockheed Martin Corp şi alte 24 de avioane F16 modernizate, împreună cu echipamentele aferente, totul în valoare de aproximativ 3 miliarde de euro. E doar o procedură, nu există favoriţi, a comentat ministrul.
Fiind vorba despre o sumă atât de mare, părerea contabililor şi a politicienilor pare să aibă mult mai multă greutate decât cea a piloţ ilor, adică a celor