Majoritatea companiilor din România anunţă afaceri şi profituri mai mari, care cresc mai ales prin scumpirea produselor şi mai puţin prin eficientizarea operaţiunilor, după cum a declarat Florin Pogonaru, preşedintele Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR).
"Mediul de afaceri este optimist, potrivit sondajelor, iar asta este vestea bună, dar fiecare vede creşterea cifrei de afaceri pe majorările de preţuri pe care le va face, iar asta este vestea proastă. Mediul de afaceri are aşteptări inflaţioniste", a spus Pogonaru.
Banca Naţională a afirmat de altfel prin oficialii ei de mai multe ori că inflaţia din România se datorează şi faptului că mediul de afaceri nu este suficient de competitiv. Altfel spus, concurenţa fiind foarte mică sau inexistentă, preţurile cresc pentru că cererea este foarte mare şi nu are aproape nicio legătură cu îmbunătăţirea serviciilor şi a produselor de pe piaţă.
În lipsa concurenţei companiile nu simt nevoia să eficientizeze operaţiunile sau să reducă din cheltuieli pentru a putea scădea preţul şi a obţine astfel un avantaj în faţa competitorilor.
La acest fenomen se mai adaugă şi faptul că există percepţia de inflaţie, mai ales de la începutul acestui an, când indicele, calculat anual, a trecut de 8,6% atât în martie cât şi în aprilie, ceea ce înseamnă că atât firmele cât şi clienţii se aşteaptă ca preţurile să crească. Mugur Isărescu, guvernatorul băncii centrale, a declarat recent că inflaţia ar putea scădea abia din septembrie sau din octombrie, un factor foarte important fiind randamentul anului agricol.
O situaţie similară se înregistrează şi pe piaţa imobiliară, unde dezvoltatorii au aşteptări foarte mari privind profitul final. Chiar şi în condiţiile în care cererea este mult mai mare decât oferta, scumpirile la apartamente, de exemplu, vor încetini în Bucureşti, de la o medie de circa 30% pân