Aprecierea fara precedent a barilului de petrol a facut delimitarea intre companiile castigatoare si perdante chiar din primele trei luni ale anului.
Ce se mai poate intampla in contextul in care barilul a depasit si pragul de 135 de dolari? "Pretul de neimaginat la care a ajuns azi barilul este un semnal de alarma pentru piata. Importurile de titei, de care piata interna este atat de dependenta, ar putea sa scada pentru ca rafinariile nu-si pot acoperi cheltuielile de aprovizionare din preturile la pompa. Aceasta reducere ar putea avea un impact negativ asupra afacerii noastre, dar deocamdata, cel putin in primul trimestru nu am inregistrat o reducere a cantitatilor de titei importate. Acest lucru se datoreaza in principal faptului ca deocamdata cresterile de pret nu au avut un impact asupra consumului", spune Liviu Ilasi, directorul general al Conpet, transportatorul de titei, care a inregistrat in primul trimestru al anului o crestere a profitului net de 43%, pana la un nivel de 2,6 mil. euro, la afaceri in crestere cu 13,2% pana la 23,6 mil. euro. Castigurile Conpet vin din tarifele fixe pe care compania le factureaza pentru cantitatile de titei care circula prin conductele sale.
"Este greu de precizat care ar putea fi nivelul de pret de unde am putea asista la un astfel de fenomen. Cert este ca odata cu aceste scumpiri, devin foarte interesante investitiile in segmentul de explorare ceea ce duce implicit la o crestere a cererilor pentru companiile care presteaza astfel de servicii", mai spune Ilasi.
De exemplu, producatorul de utilaj petrolier Uztel Ploiesti, ale carui titluri au fost transferate de pe segmentul nelistate la categoria a II-a a BVB, spune ca primeste solicitari pentru astfel de echipamente cu termene de livrare a doua zi, in conditiile in care fabricatia acestor utilaje dureaza luni intregi.
"Este asa o ur