Oferta publica initiala a companiei de constructii Pomponio din Alba Iulia a fost subscrisa in proportie de 62%, compania ratand astfel tinta de a se lista la Bursa. Care au fost factorii care au determinat esecul Pomponio?
Contextul nefavorabil de pe piata de capital, lipsa de interes a investitorilor, semiesecurile inregistrate de ofertele anterioare si unele greseli de abordare din partea emitentului si a intermediarului sunt doar cateva dintre explicatiile avansate de brokeri pentru prima oferta publica initiala (IPO) incheiata fara succes in acest an.
Precedentele patru oferte derulate in acest an nu s-au bucurat nici ele de un interes ridicat din partea investitorilor, dar au strans suficienti bani pentru a fi incheiate cu succes. Pomponio este a treia companie care rateaza listarea la Bursa in ultimii cinci ani, dupa Apa Staretului si operatorul de cablu Blue Telecom.
In momentul in care Pomponio si-a facut publica intentia de listare la Bursa de Valori Bucuresti (BVB), putini dintre investitorii de pe piata auzisera despre aceasta companie. Lipsa de notorietate a companiei a fost, probabil, unul dintre factorii care au determinat interesul slab al micilor investitori.
Compania si-a propus sa stranga circa 13 mil. euro prin vanzarea pe Bursa a 25% din actiunile proprii, insa in final a adunat doar 8 mil. euro, insuficient pentru inchiderea cu succes a acesteia.
"Elementul principal care a condus la esecul ofertei a fost lipsa interesului investitorilor romani, avand in vedere ca s-au inregistrat doar 150 de subscrieri", sustine Ioana Vladila, directorul general al EFG Eurobank Securities, societatea de brokeraj care a intermediat oferta Pomponio.
Transa micilor investitori, reprezentand 30% din oferta, a inregistrat cel mai redus grad de subscriere, subscrierile reprezentand doar 40,11% din numarul de actiuni ofe