Marea noutate a alegerilor de la 1 iunie este modificarea sistemului de vot la alegerea presedintilor de Consilii Judetene. Noua prevedere legala modifica doar modul in care presedintele este ales, dar nu si competentele acestuia si nici modul in care acesta este relationat sau dependent de Consiliu. Noul sistem electoral este analizat pentru HotNews.ro de Alexandra Ionascu si Ionut Ciobanu, doctoranzi la Facultatea de Stiinte Politice din cadrul Universitatii Bucuresti. Citeste o analiza completa in documentul atasat.
In noul sistem, importanta va fi capacitatea partidelor si a candidatilor de a mobiliza electoratul in turul unic al alegerilor. Posibilitatea de a acorda votul unui candidat in primul tur si altuia in cel de-al doilea, stabilind astfel si castigatorul, dispare. Alegatorul fie va opta sa voteze pentru partidul sau candidatul favorit chiar daca stie ca nu are sanse pentru a castiga sau opteaza sa voteze doar un candidat cu sanse. In primul caz un candidat poate castiga cu un numar mic de voturi, pt ca votul va fi fragmentat. In cel de-al doilea, castigatorul va avea mai multe voturi, ca urmare a concentrarii votului.
Cu alte cuvinte, in cazul in care votul va fi acordat intr-un mod util, competitia va tinde sa se bipolarizeze. De asemenea, competitia se poate bipolariza si ca urmare a deciziei diverselor partide de a nu prezenta candidati proprii in unele judete, ci de a sustine unul dintre candidatii altui partid. (vezi decizia PRM Cluj de a sustine candidatura liberalului Nicoara).
Vot fragemntat si castigatori surpriza
Aceasta bipolarizare a votului, poate fi insa o consecinta pe termen lung, dupa ce partidele si alegatorii vor intelege cum functioneaza sistemul. Prin urmare, este de asteptat ca la alegerile din iunie 2008, votul sa fie mai fragmentat si deci castigatorii sa obtina mai putine voturi. Acest