GPL-ul nu mai reprezintă soluţia ieftină pentru şoferi, deoarece preţul lui creşte în acelaşi ritm cu al celorlalţi carburanţi.
Scumpirea GPL-ului - „benzina săracului“ elimină soluţiile ieftine de transport. Efectele se văd deja: de la un drum mai costisitor cu taxiul (cele mai multe dintre taxiuri sunt alimentate cu GPL - n.r.), la o investiţie mai puţin rentabilă în instalaţii GPL pentru maşini sau achiziţionarea celor dotate cu acest sistem. Cert este că, într-un an de zile, preţul unui litru de autogaz a crescut în medie cu 0,40 lei. Deşi GPL-ul îşi păstrează avantajul unui preţ la jumătatea celui al benzinei sau motorinei, scumpirea celor din urmă a atras şi o majorare a preţurilor la GPL, cu 20% în medie.
Gazul Petrol Lichefiat, denumit pe scurt GPL, este un amestec de butan şi propan comercial, obţinut prin rafinarea petrolului brut, din derivaţi sau din gaze naturale. Furnizând o energie de înaltă calitate, este utilizat în industrie, agricultură, centrale termice şi drept combustibil pentru autoturisme, ca alternativă a benzinei.
„Buteliile“, inflamate de ţiţei
În benzinările Petrom, în iunie 2007 (când compania Petrom a preluat divizia GPL de la Shell - n.r.), un litru de autogaz costa 1,79 lei, iar în mai 2008 preţul este de 2,1 lei. „Petrom a încercat să respecte strategia de fidelizare a clienţilor şi, în ciuda creşterilor de pe piaţa internaţională, a majorat preţurile la butelii doar de trei ori, iar la autogaz doar de două ori“, ne-au spus reprezentanţii Petrom.
Pe de altă parte, MOL a majorat în acest an preţul la GPL cu 17%, iar din mai 2007 până acum, cu 26%. Un litru de GPL costa la MOL 1,64 lei în mai 2007, iar acum este 2,2 lei/litru. Companiile spun că evoluţia preţului acestui combustibil este dată de cotaţiile internaţionale la petrol, butan şi propan, dar şi de faptul că 40% di