Scriam săptămîna trecută despre Cea mai fericită fată din lume, filmul lui Radu Jude în care ni se vorbeşte, printre altele, despre culisele realizării spoturilor publicitare şi despre cinismul celor care le fac („clientul“, reprezentantul produsului promovat, pe de o parte, şi echipa de filmare, pe de altă parte). Radu Jude cunoaşte foarte bine subiectul pentru că a regizat el însuşi destule spoturi publicitare.
De altfel, putem să vedem şi acum, la televiziunile noastre, o reclamă regizată de el. Spotul începe cu o întrebare, scrisă pe ecran şi rostită şi de o voce din off: „Ce îţi oferă statul?“. În timpul acesta, vedem un poliţist în intersecţie. „Depinde“ – continuă vocea din off. Imaginea ne arată o profesoară în faţa tablei, bătînd autoritară în catedră. Apoi o frizeriţă blondă şi cu fustă mini, care tunde un bărbat. „Statul în picioare îţi poate oferi varice“ – ne spune vocea. (Adică v-am păcălit: credeaţi că ne referim la Stat şi la bugetari, dar noi ne jucam cu omonimele.) Vedem şi-un chelner care ia comanda. Apoi un funcţionar care stă la birou şi ştampilează acte. Apoi o muncitoare care coase la maşină, într-o fabrică. „Iar statul jos îţi poate oferi hemoroizi“ – auzim din off. Mai vedem un şofer care înjură în trafic şi un tînăr care spune la telefon „avem în stoc“. Apoi, pe o muzică cu pîrîituri (?), ni se spune „Dar stai liniştit! Devaricid e benefic pentru problemele de stat. Şi pentru varice, şi pentru hemoroizi. Devaricid – ca să stai bine!“ Şi ne sînt arătaţi toţi, zîmbind fericiţi – şi muncitoarea de la maşina de cusut, şi şoferul nervos cu cîteva secunde mai-nainte, şi frizeriţa-top model, şi poliţistul, funcţionarul, chelnerul sau profesoara.
După o asemenea tîmpenie de reclamă, sînt complet în ceaţă. Oare Radu Jude a pus în aplicare, cuminte, ideile „geniale“ ale aşa-zişilor creativi publicitari şi ale clientului, sau a făcut cu