Criza financiara internationala preseaza si bancile locale sa fie mai atente cu nivelul costurilor si cu indicatorii de rentabilitate, pentru a nu pierde sprijinul actionarilor.
Bancherii vad necesara o revizuire a strategiilor de piata in viitorul apropiat, de la extinderea rapida, bazata pe expansiunea retelelor teritoriale spre o crestere bazata pe eficientizarea unitatilor si dezvoltarea relatiei cu clientul.
"Suntem intr-un moment marcat de criza de lichiditati de pe pietele internationale, care ne influenteaza si sistemul bancar local, din cauza dependentei de finantari din strainatate. In aceste conditii, s-ar putea ca reorientarea de la un sistem bancar bazat pe cota de piata spre unul care se va concentra pe cost si eficienta sa se produca foarte brusc", a comentat Sergiu Oprescu, presedintele executiv al Alpha Bank, la un seminar organizat de Finmedia si compania de consultanta Roland Berger.
In ultimii doi ani, reteaua de unitati bancare s-a dezvoltat foarte rapid, ajungand sa depaseasca 5.700 de unitati. Majoritatea acestor unitati sunt insa concentrate in zonele urbane, singura banca cu o prezenta notabila in mediul rural fiind CEC.
"Deja ne apropiem de media Europei Centrale pe zona urbana. In curand vom fi obligati sa ne rafinam operatiunile, sa fim mai selectivi in expansiune", apreciaza si Catalin Parvu, director general pentru retail si operatiuni al Piraeus Bank. El spune ca bancile se vor uita cu mai multa atentie la eficienta portofoliului de clienti si a produselor pe care le ofera.
"Incercarea de a vinde mai multe produse clientului va fi unul dintre punctele pe care industria bancara se va concentra. In prezent, clientii bancarizati au mai putin de doua produse achizitionate", subliniaza Razvan Munteanu, vicepresedintele Raiffeisen Bank care coordoneaza operatiunile de retail.
Si Sergiu Opres