Romania ocupa locul al patrulea in Europa in functie de stocul de centre comerciale noi anuntate pentru perioada 2008-2009, fiind depasita doar de Rusia (3,2 milioane mp de proiecte noi), Ucraina (2,8 milioane mp) si Spania (1,98 milioane mp), se arata in cel mai recent raport emis de consultantul global in real estate, Cushman & Wakefield.
Stocul actual de 910.000 mp de centre comerciale noi din Romania se va tripla pana la sfarsitul anului 2009, proiectele anuntate insumand o suprafata de peste 1,8 milioane de mp, fara a include extensiile centrelor comerciale deja existente.
“Principalul motiv pentru care tara noastra este atat de atractiva pentru dezvoltatorii internationali de centre comerciale este reprezentat de stocul extrem de redus de spatii comerciale moderne date in folosinta. Astfel, daca media din Uniunea Europeana este de peste 195 mp/1.00 locuitori, in Romania avem doar 40,9 mp/1.000 locuitori, in timp ce Cehia are deja 158,5 mp/1.000 locuitori, Polonia 142 mp/1.000 locuitori, iar Ungaria 120 mp/1.000 locuitori. Stocul redus, marimea pietei, cresterea economica si imbunatatirea puterii de cumparare din ultimii ani fac din Romania una din principalele destinatii pentru dezvoltatorii internationali, fapt demonstrat de numarul mare de proiecte anuntate” a explicat Razvan Gheorghe (foto), directorul Cushman & Wakefield Activ Consulting.
In 2007, au fost inaugurati in total 8,2 milioane de mp in Europa, corespunzatori unui total de 320 de centre comerciale noi si 54 de extinderi. Dintre acestia, peste 256.000 mp de centre comerciale noi si extensii au fost inaugurati in Romania, ceea ce reprezinta o crestere a stocului cu 39,2% .
“In momentul de fata, piata spatiilor de retail este dominata de un sentiment de confuzie. Exista o cerere foarte mare din partea jucatorilor internationali care vor sa intre pe piata locala si ne asteptam c