După ce în toamna anului trecut preţul barilului de petrol a cunoscut o scădere treptată, de la începutul anului încoace s-a scumpit permanent – barilul a atins, cu câteva zile în urmă, preţul-record al tuturor timpurilor de 135 dolari/baril -. În ultimele zile, a scăzut până la 123,79 dolari pe baril, apoi a crescut brusc. Acum, a început, treptat, să scadă din nou, datorită suplimentărilor de producţie făcute de ţările membre OPEC.
În România ultimelor săptămâni, compania Rompetrol a majorat substanţial preţurile la motorină şi benzină. Ultima, în intervalul 23-25 mai, a fost de 4 bani/litru. Compania a anunţat că, cel puţin până la 1 iunie, valorile actuale vor rămâne nemodificate. Astfel, preţul la benzină a crescut la 4,12 lei/litru – Efix 95, 4,16 lei/litru – Premium Euro 4 şi 4,72 lei/litru – Euro Super 98 fără plumb, motorinele Efix Diesel şi Super Euro 5 s-au scumpit la 4,51 lei/litru, respectiv 4,79 lei/litru.
O întrebare care şi-o pun destul de des românii este de ce, atunci când, la nivel internaţional, se ieftineşte petrolul, impactul nu se resimte şi la noi? Adică cotaţia scade, dar companiile româneşti continuă să ridice preţurile, sau, în cel mai bun caz, îl ţine la valori constante.
În exclusivitate pentru cotidianul nostru, reprezentanţii Grupului Rompetrol ne-au dat explicaţia, din punctul lor de vedere. Conform acestora, „evoluţia ţiţeiului nu se resimte imediat pe piaţa din România, ci după o perioadă cuprinsă între 30 şi 45 de zile, după consumarea stocurilor existente. Orice creştere/scădere de 10% a preţului ţiţeiului pe piaţa internaţională poate determina o modificare cu 4% a preţului la pompă în România.”
Din păcate, „România depinde în proporţie de peste 65% de importurile de petrol, producţia internă asigurând doar 35% din resursele de care are nevoie”, au adăugat reprezentanţii Grupului. „(România – N.R.) Este o