» In perioada urmatoare, din cauza preturilor, consumatorii se vor orienta spre produse slab calitative.
» Romanii consuma anual de 2,2 ori mai mult ulei de floarea-soarelui decat vecinii lor din Ungaria.
» Producatorii de uleiuri comestibile si-au dublat vanzarile anul trecut pe fondul cresterii preturilor.
Uleiul este alimentul care s-a scumpit cel mai mult in ultimul an, cu 80%, contribuind la urcarea inflatiei. Pretul uleiurilor comestibile a crescut brusc incepand din vara anului trecut, insa volumul vanzarilor nu a scazut. Scumpirea rapida si brutala a acestui produs va avea insa doua efecte asupra consumatorilor: orientarea catre sortimente ieftine si reducerea consumului. Recolta buna de floarea-soarelui din acest an va mentine preturile la nivelul actual, cu o posibila reducere din septembrie, spun producatorii.
"Exportul ar putea fi reluat"
Seceta de anul trecut a facut ca Romania sa devina, din exportator de uleiuri comestibile, importator de seminte de floarea-soarelui si ulei brut. Daca in 2006 productia de seminte de floarea-soarelui a fost de 1,6 milioane de tone, anul trecut s-au obtinut circa 500.000 de tone, in conditiile in care pentru asigurarea necesarului intern este nevoie de 750.000 de tone. Fabricile de ulei au fost nevoite astfel sa importe materie prima fie din Uniunea Europeana, fie din alte tari ale lumii. Din vara anului trecut si pana in prezent, pretul uleiului a crescut cu 80%, pe fondul recoltei scazute. In Romania, consumul anual de ulei este de 260.000 tone/an.
"Romania a exportat an de an 10-20% din productia de ulei brut in tari precum Israel, Egipt, Turcia, Italia. Pentru prima oara, in perioada 2007-2008 nu s-au mai facut exporturi de ulei si nici de samanta de floarea-soarelui si rapita. Lucrurile s-ar putea schimba insa in perioada iulie-august, cand se anunta o productie