Plătim la fel de mult ca restul ţărilor din UE pe carburanţi, deşi avem accize mai mici, nivelul de trai e incomparabil cu media europeană şi nu avem costuri de transport adăugate în preţ. Asta pentru că Petrom asigură din resursele României 60% din necesarul de carburanţi pe plan intern. PIB-ul pe cap de locuitor este 40% din media europeană. În comparaţie cu noi, Austria, ţara natală a OMV - proprietarul Petrom, importă tot petrolul necesar, are preţuri mai mici la carburanţi decât România şi un venit pe cap de locuitor de peste trei ori mai mare. Sursa: AP
Analiştii nu exclud o înţelegere pe preţuri între companii.
„REŢETA“ BENZINEI SCUMPE
Resurse puţine, consum în creştere, înţelegeri pe preţuri
CRIZA RESURSELOR. Ultimul câmp petrolifer dintre cele descoperite până astăzi în lume va mai putea fi exploatat încă 150 de ani, potrivit cercetătorilor (gswindell.com). Criza resurselor planetei, combinată cu o creştere permanentă a consumului, a provocat o explozie a preţului pe pieţele internaţionale, până la 135 de dolari/baril. Consumul Chinei reprezintă 35% din creşterea globală a ultimilor cinci ani, statul asiatic fiind cel mai mare consumator de petrol din lume, înaintea SUA. În mare parte speculative, cotaţiile ţiţeiului au înregistrat creşteri de aproape 1.000% faţă de acum zece ani, având perioade în care a crescut cu 3 dolari în cursul unei singure zile de tranzacţionare. Specialiştii spun că aceste fluctuaţii nu vor înceta până când SUA nu vor trece de perioada de recesiune determinată de criza creditelor ipotecare şi de slăbirea dolarului.
> CONSUM. Totodată, flota de maşini, avioane şi vapoare a lumii este în permanentă creştere. Anual, 70 de milioane de vehicule noi intră în trafic, adăugându-se la cele 850 de milioane deja existente.
> TAXE ŞI ACCIZE. Companiile petrolier