Eu(L) artistul. Viaţa după supravieţuire de Bogdan Ghiu
Cartea lui Bogdan Ghiu deschide cel mai recent proiect editorial de la Cartea Românească: colecţia „Performa“. Lansarea acestui volum a avut loc ieri şi a fost un prilej de inaugurare a unui nou proiect personal al autorului, intitulat „Etica.EXE“ sau „EXEtica“. Alături de autor, la lansare au participat Călin-Andrei Mihăilescu (profesor de literatură comparată şi de teorie critică la University of Western Ontario, Canada), criticul de artă Vladimir Bulat, dar şi prozatorul şi eseistul Vasile Ernu.
Eseu-manifest, dar şi „performance“ textual şi „instalaţie“ de concepte, dedicată şi plasată sub inspiraţia unuia dintre cei mai importanţi artişti internaţionali ai momentului, elveţianul Thomas Hirschhorn, cartea cunoscutului poet şi teoretician Bogdan Ghiu propune o suită de acte de reflecţie pe marginea unei tematici actuale în dezbaterile internaţionale.
Este vorba despre rolul şi formele de manifestare ale artei contemporane, obligată să evolueze în cadrul a ceea ce tot mai mulţi analişti numesc fie „capitalism cognitiv“, fie „capitalism libidinal“, fie, cu cuvintele autorului însuşi, „capitalism cultural şi artistic“ (sau „capitalism estetic“), adică o formă inedită de societate, în care arta şi cultura au fost resorbite de puterea capitalului, încetând să mai constituie, ca în modernitatea „avangardelor istorice“ şi a „transavangardei“, nişte forţe critice de opoziţie, de revoltă şi de inovaţie politico-socială pentru a deveni astăzi însuşi motorul central al producţiei capitaliste de „cunoaştere“ şi de „bunuri imateriale“.
În ce fel reuşeşte arta să se mai distingă în societatea globală tot mai „estetică“, la concurenţă cu moda, cu media, cu designul, cu tehnologia, cu stilurile de viaţă? Ce strategii elaborează (sau ar trebui să elaboreze) artiştii contemporani pentru a-şi păstra independ