Industria auto americana ar putea sa intre rapid pe panta descendenta inregistrata pana acum doar de catre piata imobiliara. Si asta in conditiile in care bancile au inceput sa restranga numarul creditelor auto acordate, impiedicand sute de mii de consuma
Turbulentele din segmentul de creditare si explozia pretului titeiului reprezinta doua dintre fortele care au pus o presiune enorma asupra industriei auto din Statele Unite, care ar putea inregistra anul acesta cea mai slaba performanta din ultimii zece ani. Este de asteptat ca in 2008 sa fie vandute aproximativ 14,95 milioane de vehicule, fata de 16,2 milioane, cat s-a inregistrat anul trecut, scrie International Herald Tribune.
Iar impactul asupra intregii economii americane ar putea fi semnificativ. Si asta in conditiile in care industria auto - al doilea segment ca volum de vanzari (dupa piata imobiliara) - este unul dintre principalele motoare ale celei mai mari economii a lumii. Mai mult, lipsa banilor pentru finantarea industriei auto indica faptul ca si celelalte segmente care o sustin risca sa intre in declin.
"Este o imagine extrem de trista, care nu poate fi pusa decat pe seama lipsei finantarii", a declarat Willian Ryan, analist financiar la Portales Partners. "Iar intregul univers legat de industria auto - de la furnizorii de piese pana la producatorii de semiconductori - are de suferit in urma acestei situatii", a adaugat el.
In interiorul segmentului auto, problemele generate de lipsa finantarii au inceput deja sa se extinda. Creditorii auto, precum Chase, Capital One sau GMAC spun ca este din ce in ce mai greu sa obtina bani pentru finantarea unor noi imprumuturi. Mai mult, nivelele de profitabiliatate se reduc, in conditiile in care acestia sunt nevoiti sa suporte pierderile cauzate de creditele neperformante intr-un moment in care numarul contractelor de cre