Lukoil Romania, una dintre putinele companii locale cu afaceri de peste un miliard de euro, spune ca lucreaza la o marja de 2,5% pe tona de combustibil comercializat, nivel care oricum nu permite recuperarea in timp util a investitiilor de sute de milioan
Constantin Tampiza, directorul general al Lukoil Romania, companie care controleaza 25% din piata de carburanti la egalitate cu grupul Rompetrol, condus de omul de afaceri Dinu Patriciu, explica faptul ca asa-zisul avantaj al Romaniei prin existenta unor rezerve de titei interne este anulat de costurile foarte mari de rafinare si de productivitatea redusa a muncii.
"Nu putem sa ridicam marjele cu care lucram din cauza puterii de cumparare. Avantajul Romaniei prin faptul ca are niste rezerve interne este anulat de costurile enorme de rafinare, de transport, de productivitatea mult mai redusa a angajatilor. La o rafinarie de tipul Petrotel (Lukoil detine pe piata locala rafinaria ploiesteana Petrotel, preluata in anul 1998 - n.r.), in strainatate lucreaza 250 de oameni. La noi sunt 1.100, in conditiile in care nu exista oportunitati de externalizare. Pe retail, sunt angajati foarte multi oameni. De exemplu, in Finlanda 80% din benzinarii nu au personal, dar noi cum putem evita aceste cheltuieli? Benzinariile vor deveni metal uzat din cauza marjelor foarte reduse", spune Tampiza.
El sustine ca in cazul in care Petrom, cea mai mare companie romaneasca, ar asculta indemnul lansat de ministrul economiei si finantelor Varujan Vosganian si ar scadea pretul la pompa cu aproximativ 5-10% fata de media pietei, Lukoil nu ar avea alta solutie decat sa-si inchida benzinariile.
Vosganian a criticat in repetate randuri politica de preturi a Petrom, cea mai mare companie romaneasca, spunand ca firma ar putea sa scada pretul carburantilor comercializati cu 5-10% datorita faptului ca are rezerve pro