Epoca fotbalului privit numai ca sport a apus. Acum vorbim de fotbal ca despre un fenomen "integrat" in tot ceea ce inseamna economie, securitate, turism, finante, chiar si politica, daca ne gandim la amenintarile Al Qaeda. Daca in urma cu 40 de ani prima de participare la Campionatul European era o frumoasa cupa, plus o strangere de mana, acum in joc s-au aruncat nu mai putin de 184 de milioane de euro, iar campioana poate pleca acasa cu 23 de milioane de euro! Sa nu uitam nici faptul ca fiecare dintre cele 16 participante, deci si federatia din Romania, si-a umflat deja contul cu 7,5 milioane de euro doar pentru calificarea la turneul final.
Calculele merg mai departe, iar de la milioane de euro se ajunge fara probleme la miliarde, alimentate si de faptul ca Euro se va vedea in aproape 200 de tari, cu un public de aproape 10 miliarde de telespectatori. Finantistii spun ca Euro 2008 va genera peste 1,4 miliarde de euro pentru economia continentului. Acest impact, estimat la o medie de 42 de milioane de euro pe fiecare meci din grupe, se va resimti in numeroase tari, mai ales in cifrele de afaceri generate de sponsorizari si de diversele cheltuieli ale spectatorilor. Banii vor veni in principal din cresterea vanzarii de bilete pentru calatorii si pentru meciuri, cresterea consumului de bauturi si vanzarea de produse derivate, precum si castiguri mai mari din contracte de parteneriat si publicitate. In Elvetia, de exemplu, care are o populatie de 7,5 milioane de locuitori, se asteapta ca pe durata competitiei sa fie circa 5 milioane de turisti, cu fondurile aferente si profitul pe masura, estimat la aproape 350 de milioane de euro pentru o singura tara organizatoare.
Romania se afla si ea, pentru a patra oara, la turneul final, obiectivul sau – calificarea intre primele 16 echipe ale Europei – fiind deja indeplinit. Generatia lui Mutu si Chivu mer