În benzinăriile din marile oraşe chineze, şoferii stau la coadă ca să-şi facă plinul, după ce livrările de produse petroliere rafinate au scăzut În ciuda presiunilor politice,
În benzinăriile din marile oraşe chineze, şoferii stau la coadă ca să-şi facă plinul, după ce livrările de produse petroliere rafinate au scăzut
În ciuda presiunilor politice, companiile petroliere nu se mai îngrămădesc să aprovizioneze o piaţă locală pe care benzina este cu 20% mai ieftină decât în afară.
În ultima săptămână, benzinăriile din Beijing, Shanghai şi Guangzhou s-au plâns de o criză de combustibili, în special de motorină, care îi forţează să-şi raţionalizeze stocurile sau să funcţioneze doar câteva ore pe zi.
Şoferii în căutare de motorină iau la rând benzinăriile din Shanghai pentru a afla unde-şi mai pot alimenta rezervoarele, iar în Beijing s-au putut vedea zilele trecute şi cozi de câte 50 de camioane care aşteptau să-şi facă plinul, relatează Reuters.
"Motorina pe care o primim se vinde zilnic în patru sau cinci ore şi tot se formează cozi cât vezi cu ochii", spune managerul unei benzinării din districtul Tongzhou, citat de "Financial Times". China se confruntă sporadic cu crize de combustibili, iar companiile din industria de rafinare refuză să funcţioneze la capacitate maximă, deoarece controlul pe care statul îl exercită asupra preţurilor le afectează profiturile.
Subvenţii echivalente cu 1% din PIB
Preţurile de retail la benzină şi motorină sunt neschimbate din noiembrie anul trecut, deşi petrolul s-a scumpit în aceeaşi perioadă cu aproximativ 30%. În China, benzina este cu 20% mai ieftină decât în afară, iar motorina cu 40% mai ieftină.
Potrivit "Morgan Stanley", Beijingul alocă anual 1% din PIB pentru a menţine carburanţii la un preţ accesibil. Şi asta, pentru că prioritatea numărul unu a statului este controlul inf