Comisionul mediu platit de companiile de pensii pentru atragerea unui participant a fost de 35 de euro, iar aproape un milion din cei 4,15 milioane de clienti au conturile goale.
Companiile de pensii private (pilonul II) le-au platit agentilor de marketing comisioane in valoare de aproape 35 de milioane de euro pentru atragerea unor clienti care au avut conturi goale in prima luna de colectare a contributiilor, iar o parte importanta din acesti bani ar putea fi trecuta la capitolul pierderi.
Sumele pe care le vor pierde fondurile de pensii obligatorii din cauza clientilor pentru care angajatorii nu vireaza contributii de asigurari sociale depind de cresterea gradului de colectare in perioada urmatoare. Estimarea privind valoarea totala a banilor platiti pentru clientii fara contributii de asigurari sociale a fost realizata luand in calcul un comision mediu de 35 de euro pe participant.
Din totalul celor peste 4,15 milioane de angajati care au aderat la fondurile de pensii, peste 961.000 au avut conturile goale in prima runda de virare a contributiilor (pe 20 mai), cand fondurile au incasat sumele aferente lunii martie. Ponderea in total a clientilor cu conturi goale este de 23,1%, potrivit datelor de la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale.
"Ne-am asumat riscul unor pierderi de la bun inceput, atunci cand in piata au existat zvonuri ca ponderea conturilor goale ar putea fi de 30%. Totusi, este inca prematur sa vorbim despre un procent al conturilor goale, poate dupa a treia runda de contributii am putea avea o imagine realista", afirma Marius Ratiu, directorul general al BT Aegon.
Fondul de pensii are circa 132.000 de clienti, din care peste 37.300, adica 28,4%, au conturile goale. La un comision mediu de 35 de euro pe participant, suma platita de BT Aegon pentru clientii care nu au virat contributii