Experţii în resurse umane spun că, atunci când superiorul te mustră, trebuie să-l asculţi fără să te enervezi, dar să-ţi spui şi tu părerea Sursa: NorthFoto
Chiar dacă observaţiile superiorului te indispun, gândeş- te-te că şeful nu te critică pentru a te face de râs. În fond, un adevărat lider vrea ca orice subaltern al său să „crească“ astfel încât să facă faţă cu brio tuturor problemelor pe care le are de soluţionat.
De aceea, este important să interpretezi critica drept o formă de feed-back. „Putem face asemănarea cu cearta adresată de părinţi copiilor, ce are ca scop educarea lor sau evitarea unor situaţii greu de gestionat“, spune trainerul Daniel Bichiş, specialist în inteligenţă emoţională.
Necazul este că, frecvent, certurile părinţilor nu au fost înţelese, iar criticile provoacă acum mai degrabă tendinţa de revoltă sau de blocare a comunicării. De aceea, în relaţia cu şefii este foarte important modul în care percepi critica, dar şi felul în care ţi-o însuşeşti. „Pentru angajaţi, înţelegerea criticii constructive este esenţială în dezvoltarea personală şi profesională. Fiecare angajat trebuie să fie suficient de matur emoţional încât să accepte asta“, recomandă Delia Burnham, country manager al CVO Recruitment din România.
Experienţa de viaţă te ţine calm
Este indicat să rămâi calm atunci când eşti criticat. Iritarea, furia, enervarea nu fac decât să-ţi orbească raţiunea.
„Orice angajat îşi poate disciplina şeful prin dispoziţia calmă menţinută în timpul discuţiei şi prin tăria argumentelor. Persoanele cu nivel de inteligenţă emoţională ridicat au reacţii adecvate la critică, fiindcă ele decodează informaţia corect. Reacţionează mai bine cei care au o mai mare experienţă de viaţă. De cele mai multe ori, aceştia au un mod de gândire realist“, afirmă Mihaela Forgaciu, vicepreşedinte