Berea Noaptea muzeelor, din 17 mai, a fost o remarcabila reusita, indeosebi in Bucuresti. Indemnati de televiziuni, oamenii au asaltat muzeele, pentru ca mai apoi sa se vada, tot la televiziuni, incolonati in cozi imense sau revarsati, in valuri, prin saloanele muzeelor. E aici si ceva circular, vicios: mobilizat de o stire, de o reclama sau de un fapt divers, publicul devine actorul si materialul stirilor, reclamelor si faptelor diverse ulterioare. S-ar putea crede ca totul a fost doar un succes de marketing, de imagine, iar cei 100.000 de vizitatori ai muzeelor din acea noapte sunt simpla statistica. E posibil. Dar e o statistica pozitiva, oricum ai intoarce-o pe toate fetele. Chiar daca e rodul unei manipulari prin mass-media, afluenta extraordinara arata maturizarea, disponibilitatile si aspiratiile publicului. Poate pentru un frumos care nu mai este doar fata de la pagina 5, poate pentru un bine care nu mai este doar teledon. Hranit prost, si-un cal de curse-si da duhul, inca de la start. Hranita bine, si-o martoaga poate sa treaca linia de sosire. Maximalismul elitar si defetist al culturii noastre, in care doar marea opera a marelui creator dezabuzat conteaza, in timp ce restul lumii se zbate intre manele si sitcom, va trebui revizuit mai repede decat se credea. Prada spaimei ca nu sunt interesante, multe muzee si-au conceput un plan de atac pentru acea noapte, in care organizarea unor evenimente paramuzeale a predominat, pentru a transforma vizita la muzeu dintr-un act de intelegere si cunoastere intr-o ocazie (inca o ocazie, alaturi de atatea altele) de distractie. Poate ca a fost un calcul eficient in termeni de audienta. Dar nu si unul pozitiv. Defensiva, deplasarea accentului si adaptarea la divertisment nu este doar rodul unei obsesive transformari in gala a oricarei manifestari publice (de la sport si politica la cultura si jurnalis