Tablourile marilor pictori români, mai ieftine afară decât în ţară După exodul lucrărilor de artă, acum se manifestă fenomenul repatrierii picturilor.La licitaţiile externe
Tablourile marilor pictori români, mai ieftine afară decât în ţară
După exodul lucrărilor de artă, acum se manifestă fenomenul repatrierii picturilor.La licitaţiile externe participă de regulă doar cumpărători români.
Săptămâna trecută, trei picturi ale lui Grigorescu au fost vândute prin Casa de licitaţii Drouot - Estimations din Paris. Cele trei tablouri de mici dimensiuni, "Car cu boi", "Profil de femeie" şi "Boier transilvănean în costum", au fost achiziţionate cu 30.000, 24.000, respectiv 17.000 de euro.
Se pare că lucrările provin din colecţia unui român stabilit la Paris, care numără peste 100 de picturi ale pictorului naţional. Ineditul informaţiei nu este neapărat preţul, ci originea celor care investesc în arta românească. Cumpărătorii sunt din România. "Fenomenul există. Se poate spune că pictura românească se repatriză", confirmă Ion Rizea, administratorul unei cunoscute case de licitaţii locale.
După o lungă perioadă de timp în care au luat drumul străinătăţii, prin toate formele de trecere legală sau ilegală a frontierelor, clasicii noştri se reîntorc acasă. Fenomenul are la bază un imbold naţionalist al celor care văd în artă în primul rând o investiţie de suflet.
"Americanii cumpără lucrări de artă dintr-un naţionalism oligarhic. Francezii o fac dintr-un naţionalism moral. Noi, românii, suntem mai aproape de motivaţia francezilor", consideră Vasile Parizescu, preşedintele Societăţii Colecţionarilor de Artă din România.
Într-atât de pasionaţi sunt să-şi întregească pinacotecile, încât unii colecţionari sunt dispuşi să cheltuiască mai mulţi bani pe avion şi cazare decât pe lucrarea dorită.
Clasicii români sunt "vânaţi" pe tot glo