Unul dintre cele mai ambiţioase proiecte ale cinematografiei franceze, conceput ca o replică la marile saga spaţiale americane. Potrivit propriilor mărturisiri, încă din adolescenţă, Luc
Unul dintre cele mai ambiţioase proiecte ale cinematografiei franceze, conceput ca o replică la marile saga spaţiale americane. Potrivit propriilor mărturisiri, încă din adolescenţă, Luc Besson, cineastul căruia îi datorăm atâtea opere remarcabile, între care "Nikita" şi "Leon", a fost obsedat de ideea acestei povestiri despre o primejdie mortală care ameninţă omenirea.
Suntem în secolul XXIII şi spre Terra se îndreaptă implacabil o planetă în flăcări, întruchipare a Răului universal, care încearcă să distrugă Binele.
Singura posibilitate de salvare o constituie reunirea a patru mici totemuri din piatră, reprezentând cele patru elemente primordiale - pământul, aerul, apa şi focul -, dar ele nu pot acţiona ca o pavăză decât dacă li se alătură un al cincilea element, forţa vitală, cea care dă viaţă materiei neînsufleţite.
Cele patru totemuri au dispărut însă cu secole în urmă şi căutarea lor revine unei misterioase femei, Leeloo, forma materială pe care a îmbrăcat-o această forţă.
Cu ea se va alia un şofer de taxi care a făcut parte odinioară din trupele speciale americane, rol care i se potriveşte ca o mănuşă lui Bruce Willis, în vreme ce misterioasa este fosta top-model Milla Jovovich. Scenariul pare incoerent, în schimb efectele speciale, costumele (semnate de faimosul designer Jean-Paul Gaultier) şi coloana sonoră sunt excelente.
Chiar dacă a rămas o experienţă singulară (filmul datează din 1997), "Al cincilea element" a dovedit că blockbusterele nu constituie neapărat un monopol al Hollywoodului.