Biserica Ortodoxa a rânduit ca în ziua de luni dupa duminica Cincizecimii sa sarbatoreasca cu mare cinste si evlavie pe Tatal, Fiul si Duhul Sfânt, "Treimea Cea de o fiinta si nedespartita". Aceasta praznuire are loc a doua zi dupa pogorârea Sfântului Duh, promis ucenicilor de Domnul la Înaltarea Sa, atunci când le-a spus ca "de folos le este lor ca El sa mearga la Tatal, pentru a le trimite Duhul", prin care apostolii capatau puterea dumnezeiasca ce avea sa-i ajute si sa-i apere în lucrarea de propovaduire a Evangheliei, încredintata lor de Hristos. Aceasta se petrecuse în ziua de Rusalii, când Mângâietorul coborâse peste ucenici în chipul unor limbi ca de foc, cu un vuiet puternic asemenea vântului de furtuna. Imediat dupa aceea, toti s-au umplut de Harul Sfântului Duh, care i-a învatat instantaneu sa vorbeasca cu cei din jur în limbile vorbite de ei. Tot atunci au primit si darul vindecarii bolnavilor si al învierii mortilor.
Dogma crestina ne învata ca Dumnezeu este Unul dupa fiinta si întreit ca Persoane: Tatal, Fiul si Sfântul Duh, care împreuna alcatuiesc Sfânta Teime, taina greu de patruns de mintea omeneasca, descoperita oamenilor prin revelatia divina. Cele trei persoane sunt de-o fiinta, egale, vesnice, dar nu sunt trei dumnezei, ci Unul singur, Tatal. Din Tatal se naste mai înainte de veci Fiul, si tot de la Tatal purcede si Duhul Sfânt. La Botezul Domnului în râul Iordan ni se înfatiseaza Sfânta Treime în toata plenitudinea, cu Tatal rostind: “Acesta este Fiul Meu Cel iubit întru Care am binevoit” (Matei 3, 15-17), peste Care coboara Duhul Sfânt în chip de porumbel. Mântuitorul trimite pe apostoli sa crestineze lumea în numele Sfintei Treimi: ” Mergând, învatati toate neamurile, botezându-le în numele Tatalui si al Fiului si al Sfântului Duh” (Matei 28, 19) Iconografia ortodoxa are o frumoasa reprezentare a Sfintei Treimi, pictata de Sfântul A