Nu avea cum sa fie populara si simpatica ideea Ligii Pro Europa de a investiga relatia statului roman cu institutiile ecleziastice. Numai ca nu face omul - si nici societatea civila - doar ceea ce este popular si simpatic. Cineva trebuia sa incerce sa investigheze si aceasta poveste de dragoste ce succede, intr-un mod abrupt, unei povesti de ura. Pe scurt, din punctul de vedere al investigatiei propuse, istoria modernitatii noastre statale a insemnat o evolutie progresiva, de la divortul intre stat si biserica din vremea lui Cuza, in directia recuperarii aliantei de dinainte vreme si a impletirii, din nou, a bisericii cu statul. Dupa ce, in 4 ianuarie 1925, abdicarea lui Carol al II-lea, inscaunarea micului Mihai I si stabilirea regentei l-au adus in prim-planul vietii politice, alaturi de doi laici, pe patriarhul ortodox Miron Cristea, ulterior implicarea bisericii in politica nationala a devenit de rigoare, in diverse forme, culminand in adoptarea unei doctrine de coloratura ortodoxizanta de catre extrema dreapta nationalista. Din nefericire, excesele ultradreptei din anii ‘30-’40 au insemnat si ralierea destul de multor preoti la acte excesive, derapaj pe care mai apoi l-a sanctionat nu democratia, imposibil de restabilit sub dominatia tancurilor sovietice, ci o alta dictatura, de asta data de extrema stanga. A fost inceputul unei cenzuri brutale care a insemnat abolirea libertatii cultelor, punerea in afara legii a unor biserici, ca si inchisori si lagare pentru politicieni, oameni in sutana si chiar pentru civili vinovati doar ca au crezut in Dumnezeu si in democratia burgheza. Prigoana ateista a stalinismului, vreme de cincizeci de ani, agrementata pe tot parcursul istoric cu o toleranta manipulativa, constrangatoare la concesii morale si la complicitati insalubre intre o parte a clerului bisericii dominante, a slujit