Ultimele luni au adus un val de majorari de dobanzi, in conditiile in care tot mai multe banci se vad nevoite sa atraga lei de la clienti pentru a-si putea finanta activitatea de creditare.
Dobanda, principalul element prin care clientii pot fi atrasi pe partea de depozite, la fel ca la credite, a fost utilizata in diferite feluri de bancheri. Daca in primele luni ale anului dobanzi atractive erau oferite doar in cadrul unor promotii, in general pentru depuneri de valori mari, acum unii jucatori ajung sa garanteze rate ridicate, de peste 11% pe an, chiar si pentru depozite pe un an.
De asemenea, bancherii au inceput sa promoveze diferite tipuri de produse de economisire, in incercarea de a se diferentia de concurenta, mergand de la imbinarea depozitelor clasice cu fonduri de investitii, la dobanzi platite in avans, ori care cresc lunar sau bonusuri pentru producerea anumitor evenimente.
"Diversificarea formelor de produse de economisire implica aparitia unor depozite cu anumite caracteristici - dobanda crescatoare sau platita in avans - care, de fapt, reprezinta forme de marketing, intrucat castigul final este similar unui depozit normal. Totodata, au aparut si depozite strucuturate - legate de evolutia unui activ suport - venite din necesitatea de a castiga prestigiu pe piata bancara si de a atrage clienti dispusi sa obtina randamente mai mari decat in piata cu asumarea unor riscuri mai mari", comenteaza Catalina Constantinescu, senior economist al ABN Amro Bank.
Ultima miscare vine de la Piraeus Bank, care a lansat un depozit pentru care dobanda creste de la luna la luna. Astfel, daca pentru prima luna de contract banca plateste o dobanda de 6,5% pe an, la lei, in luna a 12 - a suma plasata este remunerata o dobanda de 17% pe an. Produsul este disponibil atat in lei, cat si in euro, pentru perioade de sase si 12 luni. Dobanda acu