Operatorii nu se întrec doar în promovarea atracţiilor şi a preţurilor, ci şi în lansarea de zvonuri menite să strice oferta concurenţei.
Bătălia ofertelor turistice s-a mutat în ziare şi la televizor, unde „schimbul de focuri“ constă în răspândirea de zvonuri şi exagerarea unor cazuri izolate, avertizează operatorii din domeniu. Alături de ofertele speciale şi atracţiile locale specifice fiecărei zone, în arsenal au intrat întâmplări cu infractori, pericole de intoxicaţii şi alte ameninţări, menite să-i sperie pe clienţii concurenţei.
Turiştii români, victime ale acestui complot, reacţionează imediat, asaltând agenţiile de turism cu sute de apeluri. „Oamenii devin reticenţi şi încearcă să-şi schimbe destinaţia, chiar dacă nu sunt convinşi că există un pericol real“, spune Martin Bikfalvi, director la agenţia Kalibra. Reacţia este, de altfel, una cât se poate de normală. „Percepţia este aceea care vinde turismul“, explică Alin Burcea, preşedintele comisiei de outgoing din cadrul Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).
În afara prestatorilor din zona etichetată „cu probleme“, de pierdut au însă şi turiştii care ajung să renunţe la vacanţa dorită. În primul rând, ei pierd o sumă de bani odată cu anularea biletului şi ajung să plătească mai mult atunci când achiziţionează un altul în plin sezon.
MAŞINA DE ZVONURI
„Alarmele de vară“, sperietori cu boli, pârjol şi infractori
Diferite destinaţii au fost afectate şi în anii trecuţi de astfel de informaţii „producătoare de panică“, pornite, de cele mai multe ori, de la cazuri izolate.
> Hoţii din Bulgaria. Cazul celor opt turişti români atacaţi, în septembrie anul trecut, de falşi poliţişti, în timp ce traversau Bulgaria noaptea, a avut ecou puternic în România. După un sezon în care bulgarii luaseră crema turiştilor român