Ieri am trecut pe strada pe langa o femeie insarcinata si mi-am reamintit, privindu-i fata, de asa-numita "masca a gravidei". Apoi mi-am amintit brusc despre ceea ce-mi spunea cineva, un cunoscator: de cele mai multe ori oamenii, inainte de a muri, au intiparite pe fata, cu doua-trei zile inainte, semnele mortii. Chiar daca sunt sanatosi ori tineri...
Cei care l-au cunoscut pe regretatul dr. Ioan Ladea, starostele medicinii traditionale chineze din Romania, erau fascinati de puterea acestuia de "a contempla" pe fata pacientilor semnele bolilor. Iar aceasta este o stiinta, perfect comprehensibila, prin care multimilenara acupunctura reuseste si azi sa ajute milioane de oameni.
"Acum, dupa ce-ai lepadat invelisul trupesc si lasat-ai/Mormantul in care zacea cu daimonica fata al tau/Suflet, ’n alaiul de daimoni acum tu alaturi patesti:/Dintr-acolo adie suflari minunate, de dragoste grele,/Acol-amicitii se pot contempla si, la fel, delicata/Dorinta, pe care o scalda a bucuriilor splendida raza,/Plinatate gasind si-n ambrozia cea de la zeul purceasa.", noteaza Porfir despre maestrul sau, Plotin. Versurile fiind rostite, scrie acesta, de oracolul intrebat ce s-a petrecut cu Plotin dupa moarte. Oracolul isi indeplineste misiunea si-l descrie pe Plotin ajuns in taramul "daimonilor preafericiti", dantuind impreuna cu cele mai mari spirite ale grecilor – Platon si Pytagoras. (vezi "Enneade I-II", Ed. Iri, 2003, p. 89). Dar aceasta s-a putut petrece abia dupa moarte, dupa ce marele Plotin si-a "lepadat invelisul trupesc". Corpul fiind, in gandirea plotiniana, doar un mormant in care sufletul zacea "cu daimonica fata".
Ceea ce grecii numeau "daimon", crestinii au numit ulterior inger. Regasirea "fetei ingeresti" a devenit una dintre urgentele fiecarui calugar aflat pe calea hristica. Traditia crestina vorbeste despre "Schimbarea la Fata" a