Indiferent cat de conectati suntem la viteza lumii de azi, contactul cu muzica romantica nu ne poate face decat bine. Functia ei de contrapondere la pragmatismul aflat la mare moda acum capata astfel virtuti curative pentru psihicul nostru sacait de senzationala banalitate cotidiana.
Ceea ce in mod normal ar fi putut fi subiect de ironie - si anume faptul ca la distanta de doar o saptamana, cele doua stagiuni simfonice ale Bucurestiului, adica cea de la Radio si cea de la Ateneu, au propus publicului un program de concert aproape identic - s-a transformat gratie valorii solistilor intr-un bine venit crescendo al sfarsitului de sezon muzical clasic.
Filarmonica "George Enescu" a fost dirijata de Horia Andreescu si ne-a oferit piese simfonice intens romantice precum Uvertura fantezie Romeo si Julieta, Pezzo Capricioso si Uvertura 1812, iar Orchestra Nationala Radio l-a avut ca dirijor pe Alexandr Rudin, care a propus aceeasi Uvertura-fantezie Romeo si Julieta si Simfonia a IV-a in fa minor. Cei doi solisti-vedeta au fost violoncelistii Natalia Gutman la Ateneu si Alexandr Rudin la Radio, amandoi oferindu-ne propria versiune pentru acelasi opus celebru al muzicii concertante a lui Ceaikovski, Variatiunile pe o tema rococo pentru violoncel si orchestra, op. 33.
Chiar daca provin din aceeasi cultura, cei doi violoncelisti rusi au interpretat muzica lui Ceaikovski in maniere diferite, fiecare impresionanta in felul ei. Natalia Gutman, ca si mai tanarul Alexandr Rudin, are un repertoriu ce cuprinde aproape intreaga literatura a violoncelului, cu un accent special insa asupra muzicii contemporane. In afara unei extinse activitati concertistice, ea s-a devotat pe deplin tinerei generatii. Foarte interesata de muzica de camera, Natalia Gutman a cantat frecvent cu Martha Argerich, Evgeny Kissin and Sviatoslav Richter, dar si cu Yuri Bashmet, Isaac Stern