Extinderea în afara graniţelor este importantă pentru succesul unei firme, iar antreprenorii romåni care vor să facă acest pas ar trebui să încerce să găsească o nişă specifică, afirmă experţii companiei de consultanţă A.T. Kearney. La începutul anilor 2000, compania slovenă de electrocasnice Gorenje trecea printr-o criză generată de competiţia, atåt pe piaţa locală, cåt şi pe cea regională, venită din partea unor giganţi precum GE sau Bosch-Siemens
Extinderea în afara graniţelor este importantă pentru succesul unei firme, iar antreprenorii romåni care vor să facă acest pas ar trebui să încerce să găsească o nişă specifică, afirmă experţii companiei de consultanţă A.T. Kearney.
La începutul anilor 2000, compania slovenă de electrocasnice Gorenje trecea printr-o criză generată de competiţia, atåt pe piaţa locală, cåt şi pe cea regională, venită din partea unor giganţi precum GE sau Bosch-Siemens. După ce, încă de la înfiinţare, se axase exclusiv pe produsele „generaliste“, după 2003, odată cu schimbarea top-managementului, Gorenje a început să-şi construiască un brand de lux. Fără să renunţe la gama de bază, compania slovenă s-a făcut cunoscută pe plan internaţional prin iniţiative de tipul maşinilor de spălat colorate sau ale frigiderului acoperit de cristale Swarovski, în valoare de 100.000 de euro. O altă mutare care nu a rămas neobservată a fost asocierea cu designerul Battista Pininfarina, celebru îndeosebi pentru linia a peste zece modele Ferrari. Astăzi, cea mai mare parte a afacerilor Gorenje este realizată pe pieţele externe, iar veniturile din vånzări au depăşit, anul trecut, 1,29 de miliarde de euro, fiind cu 50% mai mari decåt cele raportate la finalul anului 1999.
„Companiile nu trebuie să inventeze ceva nou pentru a ieşi în afara graniţelor, ci pot construi pe baza a ceea ce au acum. Este şi cazul antreprenorilor romåni care, dacă v