Reabilitarea si modernizarea culoarelor IV si IX europene de cale ferata Romania va atrage cheltuieli de minimum 10 mili?arde de euro Investitiile in dezvoltarea infrastructurii feroviare au inregistrat o scadere anuala medie de circa 3,7% incepand cu 2004, in timp ce sectorul rutier a beneficiat de un avans anual mediu de 23,9%, fiind una dintre cele mai rapide cresteri din Uniunea Eur
Infrastructura de cale ferata nu se afla printre tintele de investitii ale autoritatilor care directioneaza 92% din fonduri catre infrastructura rutiera si numai 8% catre cea feroviara, potrivit unui studiu realizat de compania germana de consultanta A. T. Kearney.
Potrivit studiului, raportul dintre investitiile in infrastructura feroviara si transportul de marfuri pe calea ferata este de 6,6% (1.000 tone/km), de circa 13 ori mai mic decat media europeana. In schimb, acelasi raport pe partea de infrastructura rutiera este de 25,8% (1.000 de tone/km), adica de circa 1,5 ori mai mic decat media europeana.
"Alocarea investitiilor in infrastructura in favoarea celei rutiere creeaza un dezavantaj pentru operatorii de transport feroviar. Din cauza acestui decalaj a scazut ponderea marfurilor transportate pe calea ferata la 19%, fata de 47% cat era in anul 2000", se arata in studiu.
"Investitiile autoritatilor sunt indreptate catre cel mai poluant mijloc de transport, cel rutier, ceea ce a condus la un dezechilibru intre mijloacele de transport de marfuri. In Europa, sunt tari precum Marea Britanie, Italia, Suedia sau Austria care investesc peste 50% din fondurile destinate infrastructurii in modernizarea caii ferate", afirma reprezentantii A.T. Kearney.
Uniunea Europeana sustine cresterea echilibrata a tuturor tipurilor de transport, incurajand toti membrii UE sa intensifice masurile prin care sa stimuleze diversificarea investitiilor in i