Din numarul imens al celor care folosesc zilnic bicleta – dupa unele surse, peste un miliard de persoane – putini stiu, probabil, ca, in 26 iunie este celebrat acest vehicul, ca zi a patentarii bicicletei.
In fata deciziei de a utiliza bicicleta, se pun in balanta sanatatea si riscul. Pe cat de benefica pentru organism este o plimbare cu bicicleta, pe atat e de riscanta, in traficul tot mai aglomerat de la zi la zi. O istorie de 191 de ani
Nu se cunoaste data exacta a aparitiei primei biciclete, in jurul acesteia existand o adevarata controversa. Ceea ce este cert, conform site-ului Wikipedia, este data patentarii primului model – 26 iunie 1817. Atunci, baronul german Karl von Drais a patentat prima bicicleta, care avea un sistem de condus cu un ghidon prins de roata din fata, astfel incat sa permita virajul, iar cadrul care unea cele doua roti avea o sa si toata masinaria era din lemn. Datorita asemanarii cu un cal, vehiculul primise numele dandy-horse sau hobby-horse, dar apare mentionata si ca velociped. Tot baronul von Drais a fost cel care a efectuat prima plimbare cu bicicleta, pe un traseu care se intindea din orasul sau natal, Mannheim, si pana in suburbia Rheinau.
In 1839, au aparut primele pedale, concepute initial cu aplicare directa pe roata din fata. Datorita faptului ca era construita din lemn, acest stramos al bicicletei era numit si bone-shaker (scuturatorul de oase). Daca la inceput viteza la care putea ajunge un astfel de vehicul nu era foarte mare, trei decenii mai tarziu, dimensiunea rotilor a crescut si a dus la o turatie a pedalelor care permitea parcurgerea unei distante mai mari.
Apropierea de modelele bicicletei de astazi s-a vazut abia in 1880, la modelele fabricate de englezul James Starley, iar la sfarsitul secolului al XIX-lea, a fost realizata bicicleta cu lant. Sistemul de angrenare al acesteia consta in trans