In loc de o avalansa de kilometri de autostrazi, anul acesta va fi din nou plin doar cu licitatii. Pana in septembrie vor fi organizate licitatii pentru proiecte in valoare de peste 600 de milioane de euro, cum ar fi tronsonul de autostrada Cernavoda-Constanta, centura de sud a Capitalei si modernizari de drumuri nationale.
Singura speranta sunt cei 25 de kilometri care vor fi livrati de Bechtel la autostrada Transilvania, insa acestia nu sunt conectati la infrastructura de transport din imprejurimi.
Anvergura tot mai mare a licitatiilor pentru infrastructura, care depasesc valoarea de 100 de milioane de euro, a atras atentia marilor companii de constructii din vest.
FCC Construction, cel mai mare constructor din Spania, a participat pana anul trecut la proiecte de 20-40 de milioane de euro, iar acum a decis sa intre mai puternic pe piata locala prin participarea la majoritatea proiectelor mari.
Atribuirea unei licitatii nu asigura insa finalizarea la timp a unui proiect, una dintre cele mai mari probleme ale autoritatilor fiind exproprierea terenurilor si relocarea sistemelor de utilitati. Spre exemplu, pentru exproprierea unor terenuri pe care va fi construit pasajul Basarab din Capitala a fost solicitata si suma de 8.000 de euro/mp, situatie care va conduce la intarzierea lucrarilor.
Daca pana in prezent proiectele de reabilitare a drumurilor nationale au fost cele care au asigurat un volum consistent de lucrari, odata cu intrarea in UE Romania va fi fortata sa inceapa proiecte de infrastructura la o amplitudine mai mare.
In plus, un sector care a fost neglijat de autoritati este transportul feroviar, care atrage doar 8% din investitii din totalul fondurilor alocate pentru infrastructura. Raportul dintre investitiile in infrastructura feroviara si transportul de marfuri pe calea ferata este de 6,6% (1.000 tone/