Să începi un business de unul singur şi să reuşeşti să te impui pe piaţă într-un timp foarte scurt este destul de greu. Totuşi, acest lucru nu este imposibil. Una dintre soluţiile cele mai la îndemână este franciza sau afacerea la cheie. Principalul avantaj al beneficiarului unei francize este acela că exploatează o marcă de prestigiu şi intră pe o piaţă concurenţială folosind tehnici de producţie, comercializare şi marketing perfecţionate în timp şi cu un grad înalt de rentabilitate. Altfel spus, beneficiarul sau concesionarul afacerii urmează o reţetă sigură a succesului, francizorul sau concedentul oferindu-i, în baza contractului de franciză, pe lângă dreptul de folosire a mărcii de fabrică sau de serviciu, şi asistenţa tehnică şi toate cunoştinţele necesare pentru exploatarea acesteia. De altfel, concesionarului îi sunt furnizate inclusiv elementele privind amenajarea şi organizarea întreprinderii, elemente de marketing (metodele, mijloacele şi tehnicile de comercializare a produsului sau serviciului), precum şi mijloacele pentru pregătirea profesională a personalului.
Dezavantajele francizei Potrivit arenaimm.ro, există o serie de restricţii legate de competitivitate. Majoritatea contractelor au o clauză potrivit căreia, după rezilierea contractului, beneficiarul francizei nu va putea să aibă o afacere independentă în acelaşi domeniu. În plus, instrucţiunile primite de la francizor pot fi extrem de stricte (pot impune inclusiv procedura de îndoire a serveţelelor).
Costurile francizelor Principalul „dezavantaj“ al francizei este însă dat de costurile sale (taxă de intrare în reţeaua de franciză, redevenţă, taxă de publicitate). Potrivit „120 Francize de Top din România 2008“, realizat de Capital, acestea diferă în funcţie de domeniul de activitate. Pentru distribuţie-retail (modă, bijuterii şi accesorii, produse electronice şi electrice, produse