Alexandru Ciurcu este cunoscut mai mult ca inventator, unul care a contribuit prin experimentele sale la punerea bazelor motorului cu reactie. Este inca un exemplu de pionier roman care ingroasa randurile ilustrilor necunoscuti, despre care generatiile mai noi nu stiu absolut nimic, chiar daca pe vremea cand el se chinuia impreuna cu prietenul sau, jurnalistul francez Just Buisson, sa propulseze pe Sena o barca cu motor, era de-abia sfarsitul secolului al XIX-lea. Despre faptul ca el a fost si ziarist se stie tot la fel de "mult", ce sa mai vorbim despre insemnata sa contributie in calitate de corespondent de razboi pentru diverse agentii europene de stiri.
Nascut la data de 29 ianuarie 1854 in comuna Sercaia din judetul Fagaras, Alexandru Ciurcu a urmat liceul la Brasov, apoi cursuri de drept la Universitatea din Viena, pe care le-a abandonat dupa trei ani. A revenit in tara in 1876 stabilindu-se la Bucuresti, unde a lucrat ca jurnalist, mai intai pentru Unirea Democratica (unde corector la acea vreme era I.L. Caragiale), cu aparitie efemera, apoi pentru Romania libera, titlu propus chiar de Ciurcu insusi se pare, in intelegere cu Mihail Kogalniceanu. A fost perioada cand i-a cunoscut pe Eminescu si Slavici.
Infiinteaza apoi L'Orient (devenit ulterior L'Independence Roumaine) in care promite sa furnizeze cititorilor noutati de pe front: "Vom da toata atentia noastra faptelor de razboi, despre care vom fi informati zi de zi, ora de ora, secunda cu secunda, cu exactitate". Fapt care se si intampla, ziarul primind telegrame din cartierele generale din Chilia, Ismail, Galati, Braila, Oltenita, Giurgiu, Caracal, ca si din Varna, Sumla, Vidin, Belgrad. Iata ce continea primul numar din L'Orient: o trecere in revista intr-un material de fond a situatiei internationale, un "serviciu special" al jurnalului asupra razboiului, cu diferite corespondente,