- Economic - nr. 126 / 28 Iunie, 2008 Cei interesati stiu prea bine cat scandal a generat, inclusiv pe la Comisia de specialitate a U.E., taxa de prima inmatriculare a unui vehicul in Romania, o taxa care mai apoi a fost destinata protectiei mediului si, chiar, la un moment dat, se vorbea de taxa de mediu, ca acum, in sfarsit, lucrurile sa fie pe fagasul dorit de guvernanti, cu acordul celor din Comisia de specialitate a U.E. De la 1 iulie 2008, vorbim de taxa de poluare, care se va si plati de catre cei care vor inmatricula in Romania un vehicul, nou sau second-hand, in baza prevederilor O.U. nr.50/2008, pentru a carei intrare in vigoare Guvernul a aprobat si Normele de aplicare. In calcularea noii taxe, s-a tinut seama de starea tehnica a vehiculului care urmeaza sa fie inmatriculat pentru prima data in tara, de dotarile pe care acesta le are si de vechimea lui, in cazul masinilor aduse in tara la mana a doua. Modul de calcul al taxei se raporteaza la un vehicul standard, care ar parcurge in medie 15.000 de km pe an si care intruneste conditiile de trecere a inspectiei tehnice, respectiv de aspect interior si exterior si corespunde, din punct de vedere al gradului de dotare, circulatiei pe drumurile publice din Romania. Valoarea in lei a taxei se determina pe baza cursului de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent, cursul fiind la ora actuala de 3,356 lei. De retinut ca in stabilirea taxei se foloseste o formula de calcul pentru autovehiculele cu norma de poluare Euro 4 sau Euro 3, taxa se calculeaza in euro, pe baza emisiilor de dioxid de carbon, tinandu-se seama si de cilindreea vehiculului si de vechimea acestuia. De altfel, pentru fiecare norma de poluare exista formule distincte de calcul al taxei, asemeni si pentru vehiculele non-euro. In esenta, taxa creste pentru vehiculele noi, in timp ce valorile scad l