PICTURĂ MODERNĂ ● Interbelicii în atelierele lor
Muzeul Naţional de Artă al României adăposteşte o expoziţie tematică, ce cuprinde 80 de picturi realizate din a doua jumătate a secolului al XIX-lea şi pînă în perioada interbelică.
PICTURĂ MODERNĂ ● Interbelicii în atelierele lor
Muzeul Naţional de Artă al României adăposteşte o expoziţie tematică, ce cuprinde 80 de picturi realizate din a doua jumătate a secolului al XIX-lea şi pînă în perioada interbelică.
Intitulată "Atelierul. Modelul. Pictorul", expoziţia se doreşte o incursiune în intimitatea creativă a pictorilor prin selectarea acelor lucrări ce reflectă spaţiul în care se infiripă opera de artă, fiinţa inspiratoare, modelul, şi ipostaze ale creatorilor prin intermediul autoportretelor.
Picturile expuse sînt semnate de artişti români renumiţi: Theodor Aman, Nicolae Grigorescu, Ion Andreescu, Nicolae Tonitza, dar şi de pictori mai puţin cunoscuţi, care vin cu abordări surprinzătoare: Tache Soroceanu, Ion Tincu, Theodorescu Romanati.
În arta modernă românească, tema atelierului a apărut sub influenţa artei franceze, a atelierelor lui Corot, Courbet, Matisse. În perioada acoperită de expoziţie, doi pictori români au recurs masiv la această temă: Theodor Aman şi Gheorghe Petraşcu.
Ruxandra Dreptu, organizatoarea expoziţiei, a fost multă vreme preocupată de "tema atelierului, ca loc în care se creează opera de artă, dar şi ca loc complex, care poate să fie casa pictorului, dar şi locul de prezentare monden, cum a fost atelierul lui Theodor Aman. Există şi atelierul acela subînţeles pe care îl putem bănui din naturi moarte şi nu în ultimul rînd atelierul în aer liber, aşa cum a fost Şcoala de la Barbizon în Franţa sau cea de la Balcic în pictura românească."
EXOTIC ŞI PITORESC. În epocă, ipostazele frecvente ale modelelo