14 imagini şocante cu plămâni bolnavi, cadavre la morgă sau dinţi măcinaţi de carii sunt menite să taie pofta de fumat Reclamele la tutun au dus la o creştere spectaculoasă a
14 imagini şocante cu plămâni bolnavi, cadavre la morgă sau dinţi măcinaţi de carii sunt menite să taie pofta de fumat
Reclamele la tutun au dus la o creştere spectaculoasă a numărului de români care fumează. Cu ajutorul imaginilor, autorităţile speră să diminueze fenomenul.
De la 1 iulie, legislaţia din România impune pentru producătorii de ţigarete obligativitatea existenţei pe pachetele de tutun a unor avertismente de sănătate combinate: imagine şi text.
Potrivit Directivei Comisiei Europene nr. 37/2001, fumătorilor li se va reaminti, în 14 pictograme şocante, ce riscă de fiecare dată când aprind o ţigară: cancer la plămâni sau la limbă, o moarte prematură, să aibă un copil cu malformaţii sau cel puţin dinţii măcinaţi de carii. Noile pachete de ţigări vor intra pe piaţă în câteva săptămâni. Avertismentele vizuale pe produsele din tutun există în 15 ţări din întreaga lume.
40 la sută din populaţie fumează
În România, 40 la sută din populaţia cu vârste peste 14 ani fumează. Mulţi dintre fumători, în special cei tineri, s-au apucat să tragă din ţigară pentru că le-au plăcut reclamele televizate la pachetele cu tutun.
Alţii, pentru că se simţeau excluşi, iar ţigara era un factor de coeziune socială. Pentru că procentul fumătorilor ne plasează în topul ţărilor europene, autorităţile speră ca, printr-o campanie de imagine, numărul celor care fumează să scadă semnificativ.
Campania va avea efecte diferite, este de părere prof. Florin Tudose, şeful Secţiei de Psihiatrie a Spitalului Universitar Bucureşti.
"Unii vor renunţa la acest viciu, alţii nu. Nu este o părere personală, ci este un lucru constatat din experienţa altor ţări. Dacă obţin