Producatorii si retailerii au semnat ieri un cod de bune practici pentru comertul cu produse agroalimentare, fapt care conduce la reglementarea relatiilor dintre cele doua parti si ar putea contribui la diminuarea pretului final al produselor.
"Daca protocolul se va respecta, se vor aplica preturi diferentiate in magazine, ceea ce ar avantaja consumatorul final. Cu siguranta, pe termen mediu si lung acest ghid va avea un efect benefic asupra preturilor", a declarat Dacian Ciolos, ministrul Agriculturii. Documentul va intra in vigoare dupa ce Consiliul Concurentei isi va da avizul.
Producatorii spun ca diferenta de pret se va putea observa in trei-patru luni.
Pretul de vanzare va fi negociabil in functie de avantajele acordate comerciantului (discount, bonus) si de costurile generate de serviciile prestate de comerciant si facturate furnizorului.
"Pentru o cantitate mare de produse, furnizorul va acorda un discount comerciantului, lucru care nu se va intampla in micile magazine, unde cantitatea va fi considerabil mai mica. Acest lucru va conduce la diferente de pret. Mai mult de atat, in ceea ce priveste taxele platite de producatori catre retaileri, care pana acum se situau intre 5% si 60% din pretul marfii, nu mai exista obligatia din partea furnizorilor de a contribui la costurile de marketing, de deschidere sau de reamenajare a magazinelor", a adaugat Dragos Frumosu, presedintele Federatiei Sindicale din Industria Alimentara.
Pe langa pretul de vanzare, care reprezinta cel mai important punct de dezbatere, codul de bune practici mai ia in calcul si faptul ca retailerul nu poate inceta colaborarea cu un furnizor care nu doreste sa contribuie la costurile de marketing ale magazinului.
Romalimenta, Federatia Patronala din Industra Alimentara, considera ca acest ghid va acorda procesatorului posibilitatea de a folosi