Un cititor ne scrie ca este interesat sa achizitioneze o masina de 14.000 de euro, pe o perioada de sase ani, fara avans, avand un venit lunar net de 500 de euro.
Oferta de credite si produse de leasing este suficient de diversificata incat sa devii confuz printre campaniile agresive ale bancilor mai mici si costurile ridicate ale bancilor mai mari. Aceasta ar fi de fapt prima alegere pe care un cumparator o are de facut: institutia financiara care ii pune la dispozitie banii.
Desigur ca la momentul actual nu mai este nevoie de multe drumuri la banci, acestea punand la dispozitia clientilor o modalitate de calcul online. Insa calculul realizat individual, atentie, difera de cele mai multe ori de calculul realizat de un consilier de credite. Consilierul de credite tine seama de mai multe informatii care sa dovedeasca capacitatea de rambursare a clientului sau gradul maxim de indatorare pe care acesta il poate suporta. Si aici vine cea de-a doua intrebare: cat din cei 500 de euro sunt dispus sa-i cheltui pe transportul lunar? In Occident, cheltuiala cu masina nu depaseste 10% - 15% din venituri, dar in Romania sunt cazuri in care procentul ajunge si la 50%. Conteaza bineinteles daca aceasta investitie este una de consum sau una productiva. Daca, de exemplu, masina imi va genera venituri viitoare (sa luam cazul agentilor de vanzari), atunci un procent mai mare al cheltuielilor isi gaseste justificarea.
Bancile in general permit pana la 70% grad de indatorare, aplicat la venitul net din care se scad cheltuielile de subzistenta ale fiecarui membru din familie (aproximativ 250 RON). In cazul pe care il analizam, al cititorului nostru, nu stim daca are familie sau nu, nici care ii sunt cheltuielile lunare, aspecte importante in realizarea unei solutii de finantare.
In ce priveste alegerea dintre leasing si credit, atunci cand nu ai avans, e simpl