Apetitul românilor pentru consum a scăzut în mai cu 6,3% faţă de luna precedentă, dar rămîne peste media UE. România a avut, în luna mai, a treia creştere anuală a comerţului cu amănuntul din UE, de 6,8%, după Marea Britanie şi Lituania, potrivit datelor publicate de biroul european de statistică Eurostat. Între cele 20 de ţări ale Uniunii care au publicat date pentru perioada mai 2007-mai 2008, Marea Britanie a înregistrat cel mai mare avans al retailului, de 7,2%, urmată de Lituania, cu 7%. În România, cifra de afaceri în retail a urcat cu 6,8% faţă de mai 2007, dar a scăzut cu 6,3% faţă de luna anterioară. La evoluţia anuală, ţara noastră a fost urmată de Slovacia, cu 6,7%. Bulgaria şi Polonia au încheiat prima parte a clasamentului, cu avansuri anuale ale comerţului cu amănuntul de 6,2% fiecare. În acelaşi interval, cele mai semnificative scăderi ale comerţului au fost în Estonia, Spania şi Letonia, de cîte 5,1%. La nivelul Uniunii Europene, rata creşterii anuale a fost de 2%, în timp ce în zona euro avansul a fost de 0,2%. În mai 2008, comparativ cu luna precedentă, comerţul cu alimente, băuturi şi tutun a crescut cu 0,8% în UE şi cu 0,5% în zona euro, în timp ce sectorul non-alimentar a avut măriri de 1,6%, respectiv 1,7%. Comparativ cu mai 2007 s-au înregistrat reduceri ale comerţului cu alimente, băuturi şi tutun atît în UE, de 0,1%, cît şi în zona euro, de 1,4%. Spre deosebire, retailul non-alimentar a crescut cu 3,6%, respectiv 1,1%. În perioada februarie - aprilie 2008, România a fost pe primul loc la creşterea vînzărilor din retail, implicit a consumului, cu un avans anual de 15%, 22,5% şi 18%, în timp ce în ianuarie, ţara noastră a avut al doilea consum după Slovacia.
Autori: A.B.
Apetitul românilor pentru consum a scăzut în mai cu 6,3% faţă de luna precedentă, dar rămîne peste media UE. România a avut, în luna mai, a treia creştere anu