Spre deosebire de angajatii nemti si englezi, romanii se deosebesc cel mai mult prin felul in care privesc orientarea catre superiori, angajatii din companiile romanesti fiind mult mai inclinati sa aiba grija sa "dea bine" in fata sefilor.
Imaginea romanilor despre cei care trebuie sa le coordoneze activitatea la serviciu este foarte diferita fata de cea a nemtilor sau a englezilor, arata un studiu realizat in perioada 2003-2006 si coordonat de catre consultantul international de business Romie Littrell si citat de firma clujeana de consultanta Danis Consulting.
Asadar, rezultatele studiului arata ca romanii prefera managerii care au o abordare mai autoritara, insa care le aduc argumente atunci cand le cer sa faca ceva.
De asemenea, angajatii romani se asteapta ca sefii lor sa gestioneze situatiile imprevizibile si sa asigure ordinea din sistem. Printre cele 12 comportamente pe care trebuie sa le detina un manager se numara: persuasiunea, adica seful foloseste argumente pentru a convinge subordonatii, organizarea, cand seful reuseste sa reduca dezordinea din organizatie sau structura, cand managerul isi defineste rolul propriu si anunta subordonatii ce asteapta de la ei.
La acestea se adauga initierea de structuri care denota modul in care managerul organizeaza activitatea, structureaza contextul muncii, dar ofera si definitii foarte clare asupra responsabilitatilor si in general are un rol foarte activ in realizarea muncii.
Seful preferat al romanilor este cel care se arata ingrijorat si vizibil preocupat sa rezolve o problema atunci cand apar deviatii de la situatia planificata initial.
Romanii, spre deosebire de nemti, nu se asteapta ca seful lor sa clarifice care este responsabilitatea acestuia si ce doreste de la ei.
Tot ca deosebire, romanii au asteptari mai mari de la sefii lor in ceea ce priveste medierea