Lanturile de hipermarket-uri si supermarket-uri deschise, in ultimii doi ani, la Braila i-au adus orasului, pe linga cele citeva mii de locuri de munca, si un aer de civilizatie occidentala. De multe ori, insa, mentalitatea brailenilor se cam ciocneste cu regulile elementare de bun simt cu care sint obisnuiti, in tara lor de origine, investitorii straini. Iar cind se intimpla asta, imaginea consumatorilor braileni iese destul de sifonata.
Sa luam doua exemple observate pe viu, de un reporter "Obiectiv" in supermarket-ul "Plus", din cartierul Vidin: intr-o seara, aproape de ora inchiderii, unul dintre angajatii care aranjeaza marfa pe raft a observat o sticla de suc scoasa dintr-un bax, cu capacul desigilat si continutul baut pe jumatate. "Ia uite, inca una!", i-a aratat-o el unui coleg. "Ce satisfactie or fi avind astia, dom-le, sa faca asa ceva?!", s-a intrebat ingrijitorul de raft, luind sticla si asezind-o, scirbit, deoparte. "Ce sa-i faci, ma, daca n-ai cu cine!", i-a raspuns colegul, citind, doar partial, o replica dintr-o reclama in voga. Gestul celui care s-a racorit pe furis cu citeva inghitituri de suc intra la categoria "urit, jenant, necivilizat". Un alt gest, care in gindirea brailenilor obisnuiti de mici cu peschesul intra la categoria "binevoitor", pentru patronatul austriac al supermarket-ului "Plus" inseamna tot "necivilizat" sau "de neacceptat". Despre ce este vorba? Un client care a facut cumparaturi de 109,6 lei a platit cu 110 lei iar cind vinzatorul de la casa i-a dat rest 40 de bani (adica 4.000 lei, in moneda veche), s-a facut ca-i uita pe tejghea, aruncindu-i casierului o privire complice, in genul "Astia-s pentru tine!". Putin jenat, vinzatorul i-a pus de-o parte. "Nu-i pastrati?", l-a intrebat reporterul nostru, care a observat intimplator scena. "Nu avem voie, tot restul care nu se ridica de catre clienti se incadreaza la “bani g