In mai, romanii au cumparat cu 6,3% mai putine produse decat in luna precedenta, se arata intr-o analiza realizata de Institutul European de Statistica (Eurostat). Aceasta este cea mai semnificativa scadere dintre statele Uniunii Europene, Romania fiind in premiera anul acesta in topul tarilor in care s-au raportat scaderi ale volumelor de marfuri cumparate de catre populatie.
Aceasta in conditiile in care in martie, raportat la luna precedenta, tara noastra a inregistrat un record pozitiv: crestere de 4,1%, adica cea mai mare dintre statele UE. In cele 27 de state membre, media a fost de plus 1,3%, vanzarile la mancare, bauturi si tutun crescand cu 0,8%, iar la produsele nonalimentare cu 1,6%.
Singura luna in care statistica europeana a consemnat o scadere a consumului din retailul autohton a fost februarie. In acea luna, romanii au cumparat cu 1,5% mai putine produse decat in ianuarie. In alte state insa, reducerile au fost mai mari. Este, spre exemplu, cazul Greciei, unde minusul de consum din februarie a fost de 2,4% fata de ianuarie.
In ceea ce priveste evolutia vanzarilor din retail din luna mai raportat la aceeasi perioada a anului trecut, din datele Eurostat reiese ca romanii au consumat cu 6,8% mai mult. In lunile anterioare insa, comparativ cu perioada similara a lui 2007, cresterea consumului a fost mult mai mare. Spre exemplu, in aprilie 2008 fata de aprilie 2007, vanzarile din retail au consemnat un plus de 24%, iar in martie 2008 fata de martie 2007 majorarea a fost de 14,3%.
Oficialii Romalimenta, asociatia patronala din industria alimentara, sustin ca scaderea este atipica si ca nu are legatura cu pretul, ci cu reorientarea consumatorilor catre magazinele de proximitate, ale caror vanzari sunt incluse in studiu in mica masura. “Este cea mai mare cadere, complet atipica, si nu credem ca este legata de pret, p