Saptamana trecuta am aratat in aceasta pagina ca, daca o noua Constitutie este necesara, ea nu va rezolva automat problema majora a societatii noastre, cancerul care ne roade si face imposibil pasii decisivi. Se intelege ca vorbesc despre coruptie, coruptia "mica" si "mare". si mai spuneam ca sanctiunile europene, oricat de dure ar fi, nu vor avea eficacitatea dorita, atata vreme cat va fi preponderent cinismul celor care practica sistematic coruptia.
Ar fi bine sa aruncam o privire asupra istoriei Europei Occidentale, sa vedem ce a facut posibila marea ei dezvoltare, suprematia ei de veacuri in lume, dezvoltarea ei nemaiintalnita, nu numai in domeniul tehnologiilor, dar si al spiritului, atat timp cat de la Renastere incoace artele, literatura, filosofia, dar si stiintele si tehnologia au cunoscut o inflorire extraordinara.
Nu ar fi drept sa se spuna ca acest avans fantastic a fost posibil doar datorita colonialismului si posedarii unor bogatii extraordinare. Pentru ca aceste bogatii sa fie cucerite si stapanite au fost necesare o calitate morala, o anumita forta spirituala si intelectuala.
Avantul Europei si, pe urma ei, al Americii, incepand mai ales din secolul al saisprezecelea, s-a datorat Reformei lui Luther, o puternica miscare religioasa care a pus in centrul doctrinei ei libertatea si responsabilitatea individului uman, raportul lui direct cu Divinitatea, l-a pus pe om intr-o relatie nemijlocita si permanenta cu Dumnezeu. De aici a rezultat ceea ce s-a numit "examenul de constiinta", acea autoinspectie permanenta a individului uman in cautarea Binelui si a Raului, a obligatiilor sale si a lucrurilor pe care si le interzice. si, mai departe, respectarea regulilor jocului social, a unui cod etic, a carui incalcare tulbura constiinta.
Fireste ca multa ipocrizie se poate strecura intr-un astfel de sistem, si s-a si strecurat. Es