Educatia se confrunta cu o boala cronica si este folosita in lupta politica, iar ceea ce s-a intimplat anul acesta la examenul de bacalaureat nu constituie, probabil, o noutate. Orice metoda de examinare ar fi folosita, oricit ar spori finantarea invatamintului, problemele ramin pentru ca ele au radacini adinci in interiorul sistemului si regulile actuale ale jocului creaza stimulente pentru fraudare. Din aceste motive, in numele Coalitiei pentru Universitati Curate, Sociatatea Academica din Romania cere ministrului educatiei organizarea unei dezbateri publice pentru identificarea solutiilor.
Intr-un comunicat de presa remis HotNews.ro, SAR cere in numele Coalitiei pentru Universitati Curate “o discutie deschisa, “fara teama si false orgolii”, care sa indrepte lucrurile.
Sanctiunile punctuale pentru posibilele fraudari ale examenului de bacalaureat sunt insuficiente si nu aduc la lumina decat o mica parte din totalitatea cazurilor. “Credem ca educatia tolereaza in prezent o mare divergenta intre regulile puse pe hartie si ceea ce se intampla in practica, intre obiectivele generoase trasate prin politici nationale si impactul social real al acestora”.
Conform scorurilor PISA, Romania se afla la coada clasamentului UE la capitolul abilitati ale elevului mediu de 15 ani la cititre, matematica si stiinte.
“E momentul sa nu mai ascundem problemele sub pres si sa stopam presiunea sociala formidabila pentru a da tuturor acestor tineri diplome de bacalaureat nemeritate, pentru ca nu aceasta este calea pentru a atinge tintele Agendei Lisabona si de a face Romania mai competitiva”.
Desi asemenea episoade se repeta an de an, educatia este inca folosita ca subiect politic, proiectele si programele majoritatii partidelor fiind asemanatoare.
Radacinile adanci ale problemelor sistemului educational nu au putut fi e