Peste jumătate dintre tinerii români în vârstă de 15 ani nu sunt în stare să citească sau să înţeleagă un text citit. Peste jumătate din populaţia României, mai exact 53,5% dintre românii cu vârsta de 15 ani, au dificultăţi de citire şi de interpretare a ceea ce citesc. La acest capitol, România ocupă un neonorant loc întâi, potrivit unui raport al Comisiei Europene (CE). La nivelul anului 2008, alt stat membru cu un nivel scăzut de înţelegere a textelor lecturate este Bulgaria, unde 51,1% din populaţie are probleme la acest capitol, în timp ce performerii sunt Finlanda, Irlanda şi Estonia, în care procentul celor care nu pot înţelege şi interpreta ceea ce citesc este situat între 4,8 şi 14%. Raportul mai arată că, din 2000 până în prezent, statele membre au înregistrat progrese constante, dar slabe, în îmbunătăţirea sistemului de învăţământ. La nivelul întregii Uniuni Europene, procentul populaţiei cu probleme de citire şi înţelegere a crescut de la 21%, în 2000, la 24%, în 2008.
Au terminat şcoala, gata cu învăţatul Comisia Europeană a analizat performanţa statelor membre în cinci domenii: capacitatea de a citi şi a înţelege textul citit, absolvirea gimnaziului, abandonul şcolar, participarea adulţilor în procesul de învăţare continuă şi numărul absolvenţilor la matematică, ştiinţe şi tehnologie. România înregistrează performanţe scăzute şi în privinţa participării adulţilor la cursuri de învăţare permanente, capitol la care se află de această dată pe poziţia secundă, după Bulgaria. Rezultate bune la acest indicator sunt în Suedia, Danemarca şi Marea Britanie. În UE, media adulţilor care recurg la învăţare activă de-a lungul vieţii este, în prezent, de 9,7%, în creştere de la 7,1%, în 2000. În ceea ce priveşte numărul celor care renunţă de timpuriu la şcoală, pe primele poziţii se află Malta şi Portugalia, iar cei mai mulţi tineri interesaţi de continuare