Sa scrii despre capitalism în România poate parea un demers inutil. Toata lumea stie ca regimul capitalist este bun si ca el a înlocuit regimul totalitar comunist putred. Iar sa scrii critic este
Sa scrii despre capitalism în România poate parea un demers inutil. Toata lumea stie ca regimul capitalist este bun si ca el a înlocuit regimul totalitar comunist putred. Iar sa scrii critic este si periculos, si zadarnic. Totusi, este vorba despre o destramare a vechii tesaturi a societatii sau de transformarea unor drepturi cetatenesti.
Sa scrii critic despre capitalismul târziu este o miscare periculoasa, daca nu zadarnica. Periculoasa pentru ca cineva nici nu-si poate imagina sa îndrazneasca sa analizeze "o stare de fapt", o organizare sociala al carui succes este dovedit si care marcheaza sfârsitul istoriei, fara sa fi e etichetat comunist, marxist sau chiar dusman public.
Zadarnica pentru ca termeni precum capitalism târziu, postindustrialism si globalizare, chiar daca sunt cunoscuti, reprezinta pentru o larga majoritate mai degraba "expresii goale de sens, dar la moda" decât cuvinte pline de întelesuri, care împletesc economia globala, miscarile si politica într- o retea de semnifi catii.
Acestea fi ind spuse, îmi voi asuma sarcina de a prezenta, într-o maniera antropologica buna si în doar 5.000 de semne, caracteristicile capitalismului contemporan si trasaturile noului tip de fi inta umana universala care îl populeaza: post-omul.
Capitalistul colectiv si statul inventiv
Societatea globala este defi nita de re- teaua informationala care permite circula- tia (simbolurilor, capitalului, oamenilor) în cautarea spatiilor generatoare de profi t. Aceste spatii pot fi geografi ce la fel de bine ca si virtuale (Second Life este doar un exemplu de spat iu virtual care aduce profit).
În lipsa unui termen mai bun