Legislatia din invatamant a stimulat comisiile de Bac sa ia in considerare tezele copiate si sa le evalueze cu note maxime. Potrivit Statutului Personalului Didactic, unul dintre criteriile de baza in obtinerea calificativelor maxime, pe durata unui an scolar, este reprezentat de gradul de promovabilitate de la Bacalaureat. In functie de acesta, profesorul obtine gradatie de merit, accederea la concursul pentru gradele didactice, precum si alte avantaje financiare.
Autoevaluarea activitatii cadrului didactic se face printr-o fisa individuala. In continutul acestui document, aprobat prin ordin de ministru in 2002, beneficiarul trebuie sa precizeze participarea la organizarea si desfasurarea Bac-ului, precum si rezultatele obtinute de elevii pregatiti de el insusi. Profesorii aveau, deci, interesul sa inchida ochii la elevii care copiau si sa nu intervina atunci cånd isi sufla unul altuia raspunsul. Eventualele sanctiuni sunt minore.
Reprezentantii Ministerului Educatiei nu cred ca aceste reglementari ar fi determinat cadrele didactice implicate in desfasurarea Bac-ului sa ia in considerare lucrarile cu probleme.
Autoritatile se lauda ca masurile de supraveghere au fost dublate in aceasta sesiune de examen. O alta cauza a acceptarii lucrarilor identice este legata de interesul universitatilor de a acoperi toate locurile de la admiterea in anul I de studii.
Profesorii au fost stimulati legislativ ca sa acopere fraudele din timpul probelor scrise de la examen. Cadrele didactice implicate in organizarea si desfasurarea acestei sesiuni au fost interesate, si in numele colegilor din licee, ca lucrarile “trase la indigo” sa fie luate in considerare si evaluate cu note foarte mari, deoarece, in functie de rezultatele de promovabilitate, profesorii urmeaza sa primeasca calificative pentru gradatii de merit, pentru accederea la concu