Serialul lui Andrei Oisteanu* despre inclinatia scriitorilor romani catre droguri nu are cum sa nu starneasca interes. Mass-media sugereaza ca adictiunea la drog ar fi caracteristica marginalizatilor sociali, nu creatorilor onorabili si merituosi, prezenti in manualele de scoala si in istoria literara. Interesant si bine scris, excursul lui Andrei Oisteanu ne ofera o informatie bogata, plina de detalii picante, dar, in acelasi timp, indeamna la reflectie. Cel ce se drogheaza doar pentru a-si uita infrangerile, frustrarile si pentru a suporta mai usor vicisitudinile vietii nu prezinta niciun interes. Pentru eroii serialului, insa, drogul este fie o experienta semnificativa, fie un experiment de natura stiintifica, iar distinctia dintre acestea doua merita aprofundata. Omul comun, care-si traieste viata la intamplare, fara vocatie si fara plan, numeste "experienta" solutiile gata facute pe care le-a memorizat si aplicat de-a lungul existentei, crezand, in mod gresit, ca ele ar fi utile la rezolvarea unor probleme noi. "A face o experienta" inseamna cu totul altceva decat "a avea experienta". Prima presupune observatia constienta, a doua, acumularea mecanica de clisee. André Malraux a lansat fraza de efect ca rostul vietii ar fi de "a transforma in constiinta cea mai mare cantitate posibila de experienta". De fapt, experienta pe care o faci, nu aceea pe care o fac altii cu tine, reprezinta deja o structurare constienta a observatiilor pe care le efectuezi si a evenimentelor pe care le declansezi. Intamplarile si accidentele care survin de-a lungul unei existente se pot transforma, eventual, in experienta doar prin ordonare si reflectie critica. Experimentul este altceva decat experienta. Spunem cu neglijenta ca facem o experienta de fizica sau de chimie, cand, de fapt, facem experimente. Acestea presupun un mediu controlabil, in care se