- Social - nr. 138 / 16 Iulie, 2008 Conform unui recent raport al Comisiei Europene, 53,5% dintre copiii Romaniei, ajunsi la varsta de 15 ani, "nu sunt capabili sa citeasca si sa inteleaga un text". O constatare stupefianta, alarmanta si ingrijoratoare prin adevarurile si realitatea ei, in masura sa arunce Romania cu multi ani in urma! Dupa reusita campaniei de alfabetizare de prin anii '50-'60, "procentul acesta, de peste 53%, ne situeaza azi pe ultimul loc printre tarile europene la stiinta de carte", chiar in urma Bulgariei (cu 51,10%), la foarte mare distanta de Finlanda, Irlanda si Estonia, situate pe primele trei locuri. Motivul? Elevii se bazeaza doar pe memorare, pe actul mecanic al receptarii, "ca principalul mod de invatare". Dificultatile in lecturarea si intelegerea unui text, lipsa capacitatii de a face corelatii logice, toate sunt echivalente cu "analfabetismul functional". Azi, 70.000 dintre copiii Romaniei nu mai merg la scoala, 19% o abandoneaza inainte de clasa a VIII-a. In anul 2000 _ aproape 41% erau analfabeti si semianalfabeti, 80% dintre copiii rromi nu mai frecventeaza scoala. O situatie de-a dreptul ingrijoratoare! Prea se uita azi, din pacate, in aceasta viata grabita, ca "educatia este cel mai frumos dar pe care-l poate dobandi omul" (Platon), ca "invatatura da omului demnitate" (Diderot), iar "individul este rodul educatiei pe care o primeste" (Helvétius). Un om este apreciat in viata dupa cat si cum stie sa-si foloseasca deprinderile si cunostintele, plecand de la convingerea ca "o camera fara carti e ca un trup fara suflet" (Cicero), ca "nu e alta si mai frumoasa si de mai folos in toata viata omului zabava decat cititul cartilor". Cu indemnul "Cititi si recititi!" poate fi alungata ignoranta, acea "noapte a spiritului, noapte fara luna si fara stele" (Cicero). Sa te mai miri, oare, ca rezultatele unui sondaj efectuat cu un an in urma c